czwartek, 16 kwietnia 2015

Siedem podstawowych zasad propagandy


Warto zapoznać się z metodami jakimi posługuje się rosyjska agentura wpływu w swoich manipulacjach świadomością czytelników. Oto niektóre z tych metod (przejęte przez Rosjan od Hasbary):
1. Name Calling (negatywne nazewnictwo) - próba trwałego przypisania jakiejś osobie lub idei negatywnego symbolu czy atrybutu. Najważniejsze jest powtarzanie dokładnie tych samych słów (np. przymiotników) w odniesieniu do konkretnych celów. Przykład z naszego podwórka: banderowiec = morderca, patriota = faszysta, neonazista, nazista, antysemita, kibol etc.
2. Glittering Generality (lśniący ogólnik) - polegająca na trwałym łączeniu opisu działań z pojęciami cenionymi powszechnie (np. „wolność”, „cywilizacja”, „demokracja”, „nauka”, „równość” itd.). Przypomina się też techniki zwalczania „lśniącego ogólnika”, gdyby stosował go przeciwnik. Np. „silny przywódca Putin”, „mocarstwo światowe Rosja”, „zachodni banksterzy”.
3. Transfer (przeniesienie) - przypisanie prestiżu jakiegoś autorytetu bądź idei czemuś innemu (nam – jeśli jest pozytywny, przeciwnikom – jeśli negatywny).
4. Testimonial (świadectwo szacunku) - wciąganie (najczęściej cytowanie) popularnych gwiazd czy osobistości (np. papieża) do publicznego poparcia odpowiedniego stanowiska. Cytaty nie muszą być rzetelne – mało kto je sprawdza.
5. Plain Folks (zwyczajni ludzie) - czyli prezentowanie jak największej ilości odpowiednich poglądów jako ogólnie przyjętych, wychodzących prosto „z uczciwego ludu” nie mającego niby nic wspólnego z Rosjanami. Mówca zdaje się być „swojakiem”, kimś zupełnie takim jak my.
6. Fear (strach) – metoda „albo mnie nie posłuchacie, albo stanie się coś strasznego”.Grożenie, np. prokuraturą, pobiciem itp. Podaje się też przykłady technik, które mogą rozbroić tę metodę, jeśli jest stosowana przez przeciwnika.
7. Bandwagon (efekt śnieżnej kuli) - bazuje na tym, że ludzie nie mający własnego zdania chętniej podłączają się pod większość. Ludzie są szczęśliwi będąc w grupie „myślących tak samo jak oni” i przy tej okazji są bardzo podatni na subtelną manipulację. Mówiąc krótko, przestają myśleć samodzielnie.

2 komentarze:

  1. źródło "passent.blog"? Fe! Chyba, że to jakiś inny Passent?

    OdpowiedzUsuń
  2. poza tym, efekt śnieżnej kuli ("snow ball" jest inny od efektu "bandwagon". Pierwszy to lawinowe narastanie zwolenników/przeciwników wskutek pewnych mechanizmów/akcji, bandwagon, to efekt dosiadania się do wagonu z większością, czyli bardziej pasywne działanie.

    OdpowiedzUsuń

.