sobota, 6 lutego 2016

Dlaczego demokracja liberalna?


Słowo "liberalizm" źle się kojarzy.  Zwłaszcza Polakom „liberalizm” kojarzy się głównie z „tym wstrętnym liberałem” Balcerowiczem.

Tymczasem liberalizm (z łac. liberalis – wolnościowy, od łac. liber – wolny) - to ideologia, kierunek polityczny głoszący, iż szeroko rozumiana wolność jest nadrzędną wartością. Najogólniej mówiąc liberalizm odwołuje się do indywidualizmu, stawia wyżej prawa jednostki niż znaczenie wspólnoty, głosi nieskrępowaną (aczkolwiek w ramach prawa) działalność poszczególnych obywateli we wszystkich sferach życia zbiorowego". (cyt za: Wikipedia)

A więc liberalizm to przede wszystkim wolność, a zarazem także odpowiedzialność za swoje czyny. Każdy człowiek powinien mieć maksymalną swobodę w tym co robi (oczywiście ograniczoną prawem, co powinno chronić innych przed przestępczością, korupcją itd.) ale równocześnie to ten człowiek sam ponosi konsekwencje swoich czynów. Konsekwencje nie spadają na innych. Jeśli ktoś nie chce pracować – nie ma pieniędzy – jego wybór. Ale nie może wtedy liczyć na zasiłki od państwa. Liberalizm uznaje ludzi za istoty myślące, które dokonują własnych wyborów i ponoszą potem tego konsekwencje. Przeciwieństwem liberalizmu jest socjalizm uznający, że „za ludzi trzeba myśleć” i „opiekować się” nimi, „sterować” nimi, bo sami o siebie nie potrafią zadbać.

Słowo „liberalizm” bywa rozumiane rozmaicie, ale zawsze chodzi w nim o jakiś rodzaj wolności w stosunkach społecznych. Jego wieloznaczność odbija więc rozmaite rozumienie wolności.

Wolność pojmowana raczej jako usunięcie wszelkich ograniczeń, jako prawo do robienia, co się uważa, dobrego czy złego, daje liberalizm w wersji post—oświeceniowej, kojarzący się z laicyzmem bądź lewicowością. W praktyce oznacza on też usprawiedliwienie swobody obyczajowej [i w ogóle moralnej. Taki „liberalizm”, który powinno się nazwać libertynizmem, jest słusznie atakowany ze strony katolickiej].

Z drugiej strony wolność powinna być „wolnością do czegoś”. Wedle trafiającej w sedno definicji liberała Monteskiusza: wolność to dobro, które daje dostęp z innych dóbr. Zatem prawa człowieka i wolność polityczna — ale bez zezwalania na zło. Takie rozumienie wolności zgadza się z tradycją chrześcijańską, według której Chrystus uwalnia człowieka z niewoli zła, by był wolny dla dobra. W tym sensie chrześcijański liberalizm, [rozumiany jako ustrój zapewniający wolność osoby ludzkiej], jest możliwy i łączy się z zaufaniem do sumienia i odpowiedzialności człowieka wolnego, oświeconego wiarą.

W sensie węższym liberalizm, to wolność gospodarcza, ustrój wolnorynkowy.
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/P/PS/liberalizm_chrzescijanski.html

Kolejnym ważnym pojęciem powiązanym i wynikającym z idei liberalizmu jest liberalizm ekonomiczny:
"Liberalizm ekonomiczny - pogląd, który odrzuca wszelkie ograniczenia, które krępują wolny rozwój gospodarczy i wolną konkurencję na rynku, promując „państwo-minimum” tzn. państwo ograniczające swoją działalność do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego, zewnętrznego oraz zajmowania się sprawami, którymi nie jest w stanie zająć się prywatny kapitał". (cyt. za: Wikipedia)

Liberalizm ekonomiczny wynika wprost z ogólnej idei liberalizmu i jest z nią całkowicie zgodny.

Nie jest natomiast zgodny (moim zdaniem) z ideą liberalizmu tzw. „liberalizm socjalny”, który jest raczej nielogicznym potworkiem pojęciowym wymyślonym w celach propagandowych przez lewicę niż logiczną kontynuacją liberalnych koncepcji.
Liberalizm socjalny – pogląd iż (…) „warunkiem korzystania z wolności jest zagwarantowanie przez państwo wszystkim obywatelom równości szans w dostępie do podstawowych dóbr (np. edukacji, kultury, służby zdrowia).” (cyt. za: Wikipedia)

Demokracja – to system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).

Demokracja liberalna to inaczej demokracja konstytucyjna. Czyli rodzaj demokracji przedstawicielskiej charakteryzujący się wolnymi i uczciwymi wyborami oraz pluralizmem politycznym, utożsamiany z demokracją parlamentarną.

W konstytucjach państw demokracji konstytucyjnej zapisano wiele praw i wolności przysługującym ich obywatelom. Decyzje podejmowane w demokracji liberalnej nie mogą naruszać praw mniejszości.
/https://pl.wikipedia.org/wiki/Demokracja_liberalna

Podstawowym założeniem demokracji jest polityczny wybór – jednostki biorą udział w publicznej debacie, w której dokonuje się wyboru politycznych reprezentantów społeczeństwa. Skutkiem tego są rządy większości, gdzie mniejszość musi się podporządkować prawu stanowionemu przez większość. Liberalizm zaś to wolność jednostki, jej nieskrępowane prawo do rozwoju, życia na swój własny sposób. W liberalnej demokracji te dwie idee spotykają się w maksymie równość w wolności. I wydaje się, iż nie tylko jest to jedyna forma równości zgodna z liberalną ideą wolności, ale także jej całkowicie podstawowy wymóg. Jeśli bowiem Ty masz tyle samo wolności co ja, wtedy taka maksyma chroni moją wolność przed niebezpieczeństwem twoich nadużyć wolności. Demokracja liberalna to zatem rządy większości przy poszanowaniu (i prawnym zagwarantowaniu) praw mniejszości.
/http://wosnastoprocent.pl/slownik/demokracja-liberalna-2/

Demokracja liberalna to typ demokracji wykształcony w państwach cywilizacji zachodniej po przemianach okresu Oświecenia. Na poziomie politycznym demokracja ta wyróżnia się dwiema zasadniczymi cechami: obecnością procedur opartych na zasadzie większości, wyłaniających ciała przedstawicielskie sprawujące władzę polityczną oraz katalogiem podstawowych praw człowieka ujętym w formie konstytucyjnej i stojącym na straży, by owe procedury nie zamieniły się w tyranię większości. Ten typ demokracji jest testowany w krajach Zachodu od mniej więcej 200 lat i, przeżywszy rozmaite upadki i wzloty, wydaje się dziś modelem niekwestionowanym jako typ ustroju politycznego – mówiąc w dużym skrócie i z dużą dozą uogólnienia. Moralna wartość tego systemu polega na tym, że jak żaden inny model znany z historii sprzyja on rozwojowi podstawowych praw i wolności obywatelskich, jak żaden inny model gwarantuje pokojowy pluralizm światopoglądów w obrębie wspólnoty politycznej. Są to wartości uniwersalne o fundamentalnym znaczeniu zarówno dla jednostek, jak i grup społecznych.

Zaznaczyć przy tym należy, że termin “liberalny” ma tu wąskie znaczenie. Odnosi się do podstaw porządku konstytucyjnego. Demokracja liberalna nie oznacza, że wszystkim narzuca się światopogląd liberalny, że wszyscy stają się liberałami w potocznym rozumieniu tego słowa (choć również to potoczne rozumienie bywa często dalekie od jednoznaczności). Wręcz przeciwnie, demokracja, o której mówimy, zapewnia optymalne warunki do rozwoju rozmaitym światopoglądom, np. socjaldemokratycznym, narodowym, konserwatywnym, inspirowanym religijnie, ekologicznym, feministycznym, jak również liberałom w ścisłym sensie aksjologicznym, a więc ludziom, którym drogie są ideały indywidualizmu, ograniczonej roli państwa, niskich podatków – wraz z całym
kolorytem haseł wypisywanych na sztandarach partii liberalnych, jak chociażby FDP w Niemczech.

Tak więc czym innym jest światopogląd liberalny i przynależność do partii liberalnej, a czym innym jest model demokracji liberalnej.
http://mateusz.pl/wam/poslaniec/1007-1.htm

0 komentarze:

Prześlij komentarz

.